ادعای جیش العدل: درحملۀ به 6 مرکز نظامی در چابهار و راسک، 200نیروی نظامی رژیم کشته شدند
جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳

جیش العدل مدعی شد در حملات زنجیرهای که از بامداد ۱۶ فروردین آغاز شد، مقر دریابانی فرماندهی نیروی انتظامی چابهار، کلانتری ۱۱چابهار، مرکز پلیس آگاهی فراجا، ستاد فرماندهی سپاه پاسداران چابهار، سپاه پاسداران ناحیه راسک و پایگاه محلی سپاه پاسداران در جاده سرباز ــ راسک را هدف قرار داده است. به گفتۀ جیش العدل تا ظهر روز پنجشنبه بیش از 200نفر از نیروها نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده اند.
پس از وقوع درگیری مسلحانه بین جیشالعدل و نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی در دو شهر راسک و چابهار، هنوز ابعاد و جزئیات واقعه به صورت کامل مشخص نشده است. هر یک از طرفهای درگیر مدعی شکست دشمن شدهاند. مقامهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران از پایان درگیری و بازگشت آرامش به چابهار و راسک خبر دادهاند. اما تا ظهر روز پنجشنبه جیشالعدل میگوید: درگیری در جاده راسک ــ سرباز ادامه دارد.
تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در رسانههای نزدیک به فعالان سیاسی بلوچستان بیانگر تداوم درگیری هستند. علیرضا دلیری، جانشین فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان نیز ظهر ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ از ادامه عملیات در چابهار خبر داد.
صابرین نیوز، کانال نزدیک به سپاه پاسداران در تلگرام هم نزدیک به ظهر پنجشنبه با انتشار یک ویدئو، از ادامه درگیری پراکنده خبر داد. مقامهای امنیتی ایران ادعا کردهاند گروه جیشالعدل ساکنان یک ساختمان را به گروگان گرفته بود و نظامیان ایران توانستهاند گروگانها را نجات بدهند.
جیشالعدل پیشتر در یک اطلاعیه که در کانال تلگرامی این گروه اسلامگرا منتشر شد، خواستار آتشبس برای خروج شهروندان غیربومی که در یک ساختمان در محل درگیری مقابل کلانتری ۱۱ در خیابان خمینی چابهار گیر افتادهاند، شده بود.
این سازمان با صدور بیانیهای کوتاه اتهام گروگانگیری غیرنظامیان را رد کرد و گفت: مطابق درخواست سازمان جیش العدل برای رهایی شهروندان گیرافتاده در محل درگیری، و با هدایت جنگجویان این افراد از آپارتمان واقع در محل درگیری خارج شدهاند.
بر اساس اظهارات مقامهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران تا ظهر پنجشنبه ۱۶ فروردین ۲۸ تن از نیروهای حکومتی و جیشالعدل کشته شدند. جیشالعدل روایت حکومت از شمار کشتهشدگان را مضحک خوانده است.
رسانههای حکومتی ایران تا به حال اسامی چند تن از نظامیان کشته شده را منتشر کردهاند؛ مسلم کریمی و عباسعلی میر (جانشین رئیس کلانتری ۱۱ چابهار)، حسن حسننژاد، حسین انتظاریان و حسین سرسنگی از پاسداران سپاه الغدیر استان یزد، جواد جهانبیگی از کارکنان هنگ مرزی جکیگور، محسن حسیننیا از پایگاه دریابانی چابهار.
خبرگزاری فارس چند ساعت بعد به نقل از یک منبع مطلع، شمار کشته شدگان جیشالعدل را ۱۶ تن گزارش کرد. این خبرگزاری، در حالی که فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران و معاون امنیتی وزیر کشور از پایان درگیری خبر داده بودند، از ادامه درگیری در راسک و چابهار و محاصره کامل مهاجمان خبر داد.
سازمان جیشالعدل که مسئولیت حمله همزمان به شش ساختمان متعلق به سپاه پاسداران و نیروی انتظامی در چابهار و راسک را برعهده گرفت بود، ادعای معاون امنیتی وزیر کشور جمهوری اسلامی در باره شمار نظامیان کشته شده را مضحک خواند و ادعا کرد طی درگیری جنگجویان این سازمان در چهار نقطه، مجموعا از شش ارگان و سازمان نظامی که مقر آنها مورد هجوم قرار گرفته است دستکم ۲۰۰ نیروی رژیم کشته شدهاند.
رسانههای نزدیک به فعالان سیاسی بلوچستان گفتهاند به دنبال این درگیری پهپادهای تجسسی ایران بر فراز چابهار و راسک به پرواز درآمدهاند و حضور نیروهای نظامی و امنیتی بیشتر شده است.
بنا به آخرین بیانیۀ جیش العدل درگیریها در ساعت سه ونیم بعد ا ز ظهر روز پنجشنبه پایان یافته است.
