شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ | 31 - 08 - 2024

Communist party of iran

ادامه تعلیق از تحصیل دانشجویان در دولت مسعود پزشکیان

بنا به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، دست‌کم چهار دانشجو در دانشگاه‌های تهران و الزهرا از حق تحصیل محروم شدند. کانال تلگرامی دانشجویان متحد   روز جمعه ۹ شهریور نوشت: در یک ماه اخیر بالغ بر ٢٠ نفر از دانشجویان دانشگاه تهران با حکم کمیته‌ی تجدیدنظر به تعلیق از تحصیل محکوم شده‌اند.

ریحانه ابراهیم‌وندی، دانشجوی کارشناسی مشاوره دانشگاه الزهرا، با حکم کمیته‌‌ی انضباطی به دو ترم محرومیت از تحصیل با احتساب در سنوات محکوم شد. اتهامات منسوب شده به او نشر اکاذیب و  ایجاد آشوب و بلوا است. شورای هماهنگی همچنین نوشت: هیچ حکم مکتوبی مبنی بر اجرای حکم در اختیار این دانشجو قرار نگرفته و کمیته‌ی انضباطی دانشگاه الزهرا، صرفاً به ابلاغ شفاهی حکم بسنده نموده است.


ریحانه ابراهیم‌وندی در بهمن ۱۴۰۱، در میانه اعتراضات سراسری خیزش زن زندگی آزادی، و پس از اینکه صحنه اعتراضات دانشگاه کمی رو به افول رفت، با دستور مستقیم حراست به کمیته انضباطی ارجاع داده می‌شود و برای دو ترم از دانشگاه الزهرا معلق می‌شود. جدا از اعتراضات دانشجویی در جنبش زن زندگی آزادی، نهاد‌های امنیتی دانشگاه باز هم برای او پرونده‌سازی می‌کنند و او را دوباره به دانشگاه الزهرا ممنوع‌الورود می‌سازند.  بنا به گزارشی ، شیدا آقاحمیدی، دانشجوی کارشناسی انسان‌شناسی دانشگاه تهران، با رأی کمیته انضباطی و پس از روند تجدیدنظر به یک ترم محرومیت از تحصیل با احتساب در سنوات محکوم شده است. اتهام او عدم رعایت حجاب اجباری است. 
یکتا میرزائی، دانشجوی رشته جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، بنابر حکم کمیته انضباطی با اتهام‌های عدم رعایت حجاب، عدم‌ رعایت شئونات دانشجویی و توهین به شعائر و مقدسات ملی یا اسلامی به محرومیت از تحصیل به مدت دو و نیم سال (یک و نیم سال اجرایی و یک نیم‌سال تعلیقی) محکوم شد.


سیدکیان بنی‌هاشمی، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رفتار سازمانی دانشگاه تهران، بعد از گذشت بیش از شش ماه از حکم بدوی، با حکم قطعی کمیته انضباطی، به محرومیت از تحصیل به مدت یک نیم‌سال با احتساب سنوات محکوم شد.
حق تحصیل، به‌عنوان حق پایه‌ای و همگانی، همواره بخش مهمی از مطالبات دانشجویان و سازمان‌های صنفی دانشجویی بوده است. به‌رغم وعده‌وعید‌های انتخاباتی، در دولت چهاردهم نیز رویه سرکوب دانشگاه و دانشجویان متوقف نشده و چندین دانشجو در دانشگاه‌های مختلف تعلیق شدند. شورای هماهنگی ضمن محکومیت صدور چنین احکامی، خواهان بازگشت به تحصیل تمام دانشجویان شد و این احکام را ظالمانه خواند.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: