جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ | 06 - 09 - 2024

Communist party of iran

احمد مسعود: اميد به کمک خارجی برای تغییر در افغانستان واهی است

احمد مسعود، رهبر جبههٔ مقاومت ملی افغانستان، می‌گوید که نباید برای آوردن تغییر در افغانستان در انتظار کمک خارجی بود. او در سخنرانی‌اش از طریق ویدیو کنفرانس در مراسمی به مناسبت بیست‌وسومین سالروز ترور پدرش، احمدشاه مسعود که در ساختمان پارلمان بریتانیا برگزار شد، گفت: هر نوع اميد به تغییر از بیرون یک امید واهی است.


این نشست به همت نیل کوئلی، عضو پارلمان بریتانیا، در هماهنگی با «بنیاد مسعود» برگزار شده بود. احمد مسعود گفت لازم است که ما به جهانیان نشان بدهیم که در افغانستان چه رخ می‌دهد و جهان چنین فکر نکند که «این ملت لایق چنین شرایطی است، همین بی‌اتفاقی لایق چنین استبداد است. اما او تأکید کرد که نباید چشم امید داشته باشیم که باز یک خارجی بیاید کاری بکند… اتکا باید به خود ما باشد.
همزمان قرار است «جبهه مقاومت ملی» هیئتی را به آمریکا بفرستد. این جبهه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که رهبر آن گفت‌وگوی مجازی با مایک مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا، خواهد داشت. روشن نیست که چرا آقای مسعود خودش به آمریکا سفر نمی‌کند.


جبهه مقاومت ملی ابراز امیدواری کرد که سفر هیئت آن به واشنگتن آغازگر روند تازه‌ای از گفت‌وگوهای معنادار با کنگره آمریکا باشد.
سخنان رهبر عمده‌ترین جبهه مخالف طالبان در حالی است که بیش از سه سال پس از بازگشت طالبان به قدرت، مخالفان طالبان همچنان چندین پارچه هستند و همه در خارج افغانستان به سر می‌برند. «جبههٔ‌ مقاومت ملی» به رهبری آقای مسعود، مثل ماه‌های اول تسلط طالبان بر افغانستان، فعالیت مسلحانه قابل توجه ندارد، اگرچه می‌گوید که حملات متعددی در سه سال اخیر علیه طالبان انجام داده است.
آنتونیو گوترش، دبیرکل ملل متحد، در گزارش خود که در ماه جون منتشر شد، گفت که مخالفان طالبان «فاقد انسجام» هستند و حملات مسلحانه علیه این گروه‌ها «چالش قابل توجهی»، برای قلمرو تحت کنترل طالبان ایجاد نکرده‌اند.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: