آغاز دوباره کار معدن طبس؛ همه چیز مثل سابق است، باز هم امکانات ایمنی برای کارگران وجود ندارد
شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳

خبرگزاری حکومتی ایلنا روز جمعه چهارم آبان از فعالیت معدن معدنجو در طبس در استان خراسان جنوبی بدون امکانات لازم برای ایمنی محل کار خبر داد و نوشت: کارگران همچنان بدون امکانات ایمنی مشغول کار هستند. ایلنا افزود: معدن طبس برقرار است، کارگران، آنهایی که از آن روز حادثه جان سالم به در بردهاند، به سر کار بازگشتهاند، ناچارند که برگردند، پیدا کردن یک لقمه نان از اعماق زمین شوخی ندارد.
این خبرگزاری در گزارش خود تاکید کرد که خیلیها در معدنجو به سر کار بازگشتهاند و فقط بلوک محل حادثه فعلاً تعطیل است.
ایلنا اشاره کرد به رغم حادثه تلخ اخیر به واسطه نبود امکانات ایمنی، همه چیز مثل قبل است، سنسور مرکزی، مانیتورینگ و تهویههای قوی در کار نیست، چیزی در معدنجو عوض نشده و احتمال بروز حادثه مرگبار همچنان بالاست. بر اساس این گزارش، وقتی کارفرمای معدنجو مکافات کار خود را نمیبیند و معدن در همان شرایط سابق بازگشایی میشود، کارفرماهای معادن دیگر هم میگویند چرا برای ایمنی هزینه کنیم، اشکالی که پیش نمیآید، کارگر فوت هم شد، کاری با ما ندارند، معدن تعطیل نمیشود، چند روز سوگواریست و بعد دوباره واگنهای حمل زغالسنگ مثل قبل روی ریل میافتند.
تاکنون هیچ خبری در مورد برخورد قضایی با شرکت خصوصی مالک معدن و یا شرکت پیمانکاری منتشر نشده است.
یک فعال کارگری در طبس که خواست نامش در این گزارش فاش نشود، گفت: درست این است که با کارفرما برخورد شود، شرایطش برای ادامه کار احراز نشود و کار را از او بگیرند؛ دولت باید اقدامات تنبیهی برای کارفرمای خاطی در نظر بگیرد تا باقی پیمانکاران و بهرهبرداران هم حساب کار دستشان بیاید و بدانند مرگ کارگر، تاوان دارد.
گزارش ایلنا همچنین به لایحه بودجه ۱۴۰۴ اشاره دارد که در آن به منظور ارتقای ایمنی معادن زغالسنگ، اقداماتی پیش بینی شده است، مانندِ معادن فاقد شرایط ایمنی لازم به مدت سه ماه تعطیل و کارگران آنها تحت پوشش بیمه بیکاری قرار میگیرند و لایحه تاکید دارد بهره برداران معادن زغال سنگ موظفند حداکثر ظرف سه ماه از تعطیلی اقدامات لازم برای ارتقای ایمنی معادن را فراهم کنند.
