پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 25 - 04 - 2024

Communist party of iran

تداوم خیزش سراسری در روز ۸ مهر؛ مردم معترض بازهم به خیابان آمدند!

خیزش مردم در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد. پیش از ظهر روز هشت مهر، تظاهرات گسترده‌ای در اهواز شکل گرفت. در اردبیل هم مردم معترض به خیابان‌ها آمدند و شعار مرگ بر دیکتاتور و زن، زندگی، آزادی سر دادند. اعتراض مردم در شیراز نیز ادامه داشتته است.

مردم اهواز به خیابان آمدند

تجمع اعتراضی مردم در اهواز صبح روز جمعه هشتم مهر از منطقه زیتون این شهر آغاز شده و به مناطق و خیابان‌های دیگر نیز سرایت کرده است.

مردم معترض در اهواز با شعار «زن، زندگی، آزادی» به خیابان‌ها آمده‌اند و بوق خودروهای خود را به نشانه اعتراض به صدا درمی‌آورند.

بر اساس گزارش‌ها، ماموران در اهواز به سمت معترضان در خیابان گاز اشک‌آور پرتاب کرده‌اند.

با وجود این، مردم معترض با شعار «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم» یکدیگر را تشویق به ادامه اعتراض و حضور در خیابان نمودند

آغاز تظاهرات خیابانی مردم اردبیل

معترضان در خیابان‌های اردبیل شعار مرگ بر دیکتاتور سر می‌دهند.

تجمع‌ها در شامگاه پنج‌شنبه در شهرهایی از جمله قم، رشت، تهران، سنندج و مشهد برگزار شد و گزارش‌هایی هم از تجمع‌ها در شیراز و مسجدسلیمان منتشر شد.

معترضان در قم با آتش‌زدن سطل‌های زباله شعار ‌توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه سر دادند.

در مشهد هم گروهی از مردم در تجمع خیابانی فریاد ‌مرگ بر دیکتاتور و ‌می‌کشم می‌کشم هر آنکه خواهرم کشت دادند.

تداوم اعتراض‌های شبانه در ایران؛

تجمع‌ها در شامگاه پنجشنبه در شهرهایی از جمله قم، رشت، تهران، سنندج و مشهد برگزار شد و گزارش‌هایی هم از تجمع‌ها در شیراز و مسجدسلیمان هم منتشر شده است.

در تهران به مانند شب‌های گذشته در بسیاری از محله‌های شعارهای ضدحکومتی از پشت‌بام‌ها و پنجره‌ها شنیده شد و پیش از غروب آفتاب هم گروهی از مردم در خیابان ولی‌عصر تهران تجمعی را شکل دادند.

در سنندج اعتراض‌های خودرویی و به صدا درآوردن بوق خودروها انجام شد. در یدیو‌های منتشر شده حضور معترضان در خیابان دیده می شود

با وجود قطعی شبانه اینترنت در سنندج، صبح که می‌شود، ویدئوهای سنندج منتشر می شود. سنندج از روزی که تجمع‌های سراسری به قتل دولتی مهسا امینی آغاز شده، هر شب در خیابان بوده است. شامگاه پنجشنبه هفتم تیر اما حمله نیروهای یگان ویژه به معترضان در سنندج بیشتر بود. و صدای ممتد گلوله و تیراندازی شنیده می شدد. به گفتۀ شاهدان، دو نفر زخمی شده‌اند. صدای زنان شعاردهنده در سنندج بلند است. آنها در میان بوق ممتد که این روزها نشان اعتراض و تشویق معترضان است فریاد می‌زنند: ژن، ژیان، ئازادی و مرگ بر دیکتاتور.

در همین حال مأموران لباس شخصی سعی کردند اجتماع معترضان را متفرق می‌کنند و در مقطعی به شلیک تیر متوسل شدند.

دست‌کم یک ویدئو از کرمانشاه منتشر شده که در آن صدای داد و تیراندازیست.

ویدئویی هم از تجمع در بندرعباس منتشر شده که چند ده معترض را نشان می‌دهد که کف می‌زنند و شعار می‌دهند. صدای زنان اینجا هم قوی شنیده می‌شود. راوی پشت دوربین توضیح می‌دهد که این تجمع در بازار بندرعباس شامگاه هفتم تیر است. صدای زنان می‌آید: «زن، زندگی، آزادی». صدای بوق موتورها می‌آید که تشویق می‌کنند. راوی در فلکه برق بندرعباس، نیروهای امنیتی و سرکوب را نشان می‌دهد

فراخوان اجتماع مقابل دانشگاههای تهران

جمعی از جوانان محلات تهران با انتشار اطلاعیه‌ شماره چهار خود خواستار تجمع مردم مقابل دانشگاه‌های بزرگ شهر تهران در روز شنبه ۹ مهر شدند. در همین روز (اول اکتبر) تجمعاتی در بسیاری از شهرهای جهان برای همراهی با مردم در ایران برگزار خواهد شد.

همزمان بیش از ۲۰۰ نفر از استادان دانشگاه‌های سراسر ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن اعتراض به ریخته‌ شدن خون افراد بی‌گناه و عزادار شدن ملت ایران، اعلام کردند اگر دانشجویان بازداشتی به سلامت آزاد نشوند، التهاب و نگرانی در فضای دانشگاه ادامه خواهد یافت.

در سیزدهمین روز از اعترضات به قتل دولتی مهسا (ژینا) امینی، در کرج، رشت و کرمان نیز اعتراضات ادامه داشت و معترضین به خیابانها آمدند و شعار ضد خکومت سر دادند.

سازمان حقوق بشر ایران تعداد کشته‌ها را تاکنون ۸۳ نفر اعلام کرده است. مستندسازی برای یافتن هویت کشته‌ها و زخمی‌ها همچنان ادامه دارد.

اعتراض‌ها شب‌ها در خیابان و روزها وارد صحن دانشگاه‌ها شده است. دانشجویان بیش از ۱۰۰ دانشگاه ایران در اعتصاب‌اند، به سر کلاس نمی‌روند و اگر بتوانند در صحن دانشگاه تجمع و تحصن برگزار می‌کنند.

اعتراض وارد مدارس هم شده است. دست‌کم دو مدرسه در کرج کلاس‌ها را تعطیل کردند و گزارش‌هایی هم در شبکه‌ها منتشر شده که نشان می‌دهد دانش‌آموزان تصاویر سیدعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و روح‌الله خمینی، بنیان‌گزار جمهوری اسلامی را از قاب درآورده و به‌جای آن شعار زن، زندگی، آزادی گذاشتند.

کنش‌های اعتراضی تک‌نفره شهروندان ادامه دارد. زنانی هستند که باوجود هراس از بازداشت، روسری سرشان نمی‌گذارند. یکی از این زنان، دنیا راد، برای انتشار تصویری از این مقاومت بازداشت شد.

ویدئوهایی هم از مسجدسلیمان در استان خوزستان منتشر شده که حاکی از این است که عده‌ای قصد داشتند تجمع کنند اما نیروهای حکومتی پراکنده‌شان کرده‌اند. در ویدئو، صدای بوق و شعار شنیده می شود. راوی می‌گوید که مأموران حکومتی عده‌ای را هم بازداشت کرده اند.

یک ویدئو از تیراندازی در آبادان منتشر شده اما مشخص نیست که آیا تجمعی هم شکل‌گرفته است یا نه.

یک ویدئو از معترضان در کرمان منتشر شده که آنها را گریزان از نیروهای سرکوب نشان می‌دهد. صدای تیراندازی و فریاد می‌آید.

نسرین ستوده: با چنین اعتراضاتی بازگشت به گذشته وجود ندارد

روز پنجشنبه، هفتم تیر، مجله تایم گفت‌وگویی را با نسرین ستوده، وکیل و مدافع حقوق بشری ایرانی، منتشر کرد. نسرین ستوده که در مرخصی استعلاجی بیرون از زندان است در مورد اعتراضات سراسری به تایم گفت: بر اساس تجربه، به‌احتمال زیاد گام‌های بعدی ادامه سرکوب خواهد بود… اما اعتراضات نیز هم ادامه خواهند داشت. من به‌هیچ‌وجه بازگشت به گذشته را صرف‌نظر از میزان و ماهیت سرکوب، ممکن نمی‌بینم. حتی اگر خواسته‌های مردم برآورده نشود، واقعیت برای همیشه تغییر خواهد کرد. مردم دیگر حجاب اجباری را تحمل نخواهند کرد.

اعتراضات سراسری نمود روزانه‌اش بیشتر در دانشگاه‌هاست؛ جایی که تجمع‌ها، شعاردهی‌ها، دیوارنویسی‌ها و کنش‌های جمعی و تک‌نفره دانشجویی برای بیان اعتراض ادامه دارد.

روز پنجشنبه جمعی از دانشجویان دانشکده پزشکی اصفهان، تجمع کردند و خواهان آزادی دانشجویان بازداشت شده شدند. آنها شعار دادند: دانشجوی زندانی آزاد باید گردد:

بیش از ۱۷۰ استاد دانشگاه هم در بیانیه‌ای بازداشت دانشجویان و حاکم کردن جو امنیتی و پلیسی بر دانشگاه را محکوم کردند .

بیش از ۲۵ استاد دانشگاه هنر تهران هم گفتند تا آزادی همه دانشجوها کلاس برگزار نخواهند کرد. در بیانیه آنها آمده:

«ما جمعی از استادان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه هنر تهران در اعتراض به نحوه برخورد با معترضان، ورود نیروهای امنیتی به داخل دانشگاه‌ها و هتک حرمت ساحت دانشگاه و دستگیری دانشجویان، تا زمان آزادی بی‌قید و شرط دانشجویان از شرکت در کلیه کلاس‌های حضوری و مجازی خودداری می‌کنیم.

برخی از استادها هم در اعتراض به شرایط امنیتی، به‌کل استعفا کردند. از جمله سیدمحسن حسینی‌گوشه، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد شیراز، که پنجشنبه در اعتراض به سرکوب دانشجویان و معترضان در سراسر ایران از سمت خود کناره‌گیری کرد.

حضور نیروهای سرکوب در شهرهایی که هنز تظاهرات نکرده اند

با وجود اینکه در هر شهر، حتی شهرهای که تجمع تاکنون برگزار نشده، نیروهای سرکوب حضور گسترده دارند، و با وجود بازداشت‌های گسترده در بسیاری از شهرهای ایران از جمله شهرهای کردستان، تهران، شیراز، رشت، بابل، مشهد، باز هم مردم به خیابان می آیند.

چند ویدئو که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند، تجمعی را نشان می‌دهد که در میدانی در قم نیروهای سرکوب به سمت معترضان گاز شلیک می‌کنند. هوا از رنگ گاز اشک‌آور بنفش شده و با این حال معترضان حرکت دارند و به سمت مأموران حکومتی سنگ پرتاب می‌کنند.

درویدئوهای مشهد، شعاردهی جمعیت قابل‌توجهی از معترضان قابل مشاهده است. صدای معترضان زن غالب است که شعار می‌دهند: می‌کشم می‌کشم هر آنکه خواهرم کشت. شعارها سیستم سیاسی جمهوری اسلامی را هم هدف قرار می‌دهند و شماری از معترضان فریاد می‌زنند: مرگ بر دیکتاتور

گزارش‌هایی از تجمع در بجنورد هم منتشر شده است. ویدیویی هست که در آن معترضان شعار می‌دهند: نترسید نترسید ما همه باهم هستیم.

سرکوب در کرج شدید بوده است. بسیاری بازداشت شدند. اما در گوهردشت معترضان همچنان از سپر ترافیک استفاده می‌کنند. گاهی روسری برمی‌دارند و شعار می‌دهند. ماشین‌ها با بوق ممتد حمایت می‌کنند.

شهر رشت بعد از سرکوبی شدید و با وجود چندین کشته، ده‌ها زخمی و صدها بازداشتی باز در مردم به خیابان آمدند. تظاهر کنندگان شعار می‌دهند:

مرگ بر اصل ولایت فقیه، مرگ بر دیکتاتور، وزن، زندگی، آزادی. در تجمع رشت هم صدای تیراندازی می‌آید.

حساب توئیتری صدای شهریور نوشته است که: تجمعی در خیابان شیشه‌گران لاهیجان شکل‌گرفته که در آن زنان بسیاری کلاه و روسری از سر برداشته‌اند.

عاملیت تک‌نفره مقاومت در تهران با وجود سرکوب

تجمع‌ها و تظاهرات‌ها در تهران با شدت سرکوب کمتر شده است. تعداد ایست‌بازرسی‌ها در محله‌هایی که تجمع برگزار می‌کردند به نارمک، صادقیه، ستارخان، حس و حال حکومت‌نظامی داده است.

با این حال هنوز صدای شعار از آپارتمان‌ها می‌آید. ویدئویی از محله علی‌آباد خزانه تهران منتشر شده که بر آن نوشته شده معترضان از پشت‌بام به سمت نیروهای سرکوب سنگ پرتاب کرده‌اند. نیروهای سرکوب به سمت خانه‌ها گاز اشک‌آور شلیک می‌کنند.

ویدئوی دیگری منتشر شده که در خیابان ولیعصر شعار می‌دهند: ننگ ما، ننگ ما، رهبر الدنگ ما-صدای بوق ممتد حمایتی می‌آید.

یک ویدئو هم منتشر شده که راوی می‌گوید غرب تهران است. صدای زنان است که در آسمان شب فریاد می‌زنند: بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایید.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: