جمعه ۳ فروردین ۱۴۰۳ | 22 - 03 - 2024

Communist party of iran

اعتراضات دانش آموزان به مدارس شهرهای کوچک رسید!

بیستمین روز اعتراضات سراسری در ایران با تظاهرات خیابانی دانش آموزان در خیابان ها آغاز شد.

در بیستمین روز از اعتراضات سراسری به قتل دولتی مهسا (ژینا) امینی، شعار زن، زندگی، آزادی به مدارس رسیده و دانش آموزان مانند چند روز گذشته به ویژه در شهرهای کوچک و مناطقی که ساکنان آن طبقه فقیر هستند، فعال بودند؛ شعارهای آنها بیشتر ساختار سرکوب را هدف گرفت.

دانش آموزان مدارس و به‌ویژه دانش آموزان دختر پرچم اعتراضات را بالا نگه‌داشته‌اند. در شهرهایی که دانش آموزان فعال هستند، بزرگسال‌ها فعال‌تر می‌شوند.

در شهر پرند که از ترکیب متوسط جمعیتی آن از نظر طبقاتی طبقه میانی رو به پایین است، دانش آموزان دختر پس از مدرسه و در روز روشن به خیابان آمدند. آنها در خیابان‌ها تظاهرات برگزار کردند و شعار دادند: می‌کشم، می‌کشم، هر آنکه خواهرم کشت.

درست مانند دانشگاه‌ها، حضور خیابانی و شعاردهی دانش آموزان، جو اعتراضی منطقه را تغییر می‌دهد. در شامگاه معترضان بزرگسال هم در پرند به خیابان آمدند و شعار دادند: بسیجی جیره‌خور، آخرشه خوب بخور. معترضان پرندی همچنین شعار دادند: بسیجی، حیا کن، مملکت رو رها کن.

در اسلامشهر صالحیه که بافت طبقاتی آن شبیه به پرند است، دانش آموزان دختر راهپیمایی راه انداختند و شعار دادند: اگر با هم یکی نشیم، یکی‌یکی کشته می‌شیم. دانش آموزان دختر در اسلامشهر حجاب هم برداشتند و شعار دادند: زن، زندگی آزادی؛ مرگ بر دیکتاتور. در قلعه‌حسن‌خان تهران هم اعتراضات دختران دانش آموز به خیابان کشید و آنها تظاهرات برگزار کردند.

ویدئوهایی که روز پنجشنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد حاکی از اعتراض دانش‌آموزان دختر در رشت، بوکان بود.‌ ویدیویی از بوکان منتشر شده که اعتراض دختران دهه نودی را نشان می‌دهد. در این ویدیو گروهی از آنها شعار ژن، ژیان آزادی و مرگ بر دیکتاتور سر می‌دهند.

اگر چه ویدیوها از اعتراضات دختران دبیرستانی در یک هفته گذشته بیشتر منتشر شده اما کشته شدن معترضانی چون نیکا شاکرمی و سارینا اسماعیل‌زاده، پارسا رضادوست، و چند دانش‌آموز دیگر در نقاط مختلف ایران و در جریان اعتراضات سراسری سه هفته گذشته، بسیاری از همشاگردی‌های آنها و دبیرستانی‌ها را خشمگین کرده است.

در رشت هم گروهی از دختران دانش‌آموز بعد از تعطیل شدن و خروج از مدرسه فریاد توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه سر دادند.

ویدئوهایی از شهرهای تهران، قلعه ی حسن خان، اسلام شهر، شهر قدس، اراک، رشت، شهرپرند، بوکان، منتشر شده که دختران دانش آموز در خیابان ها رژه می روند و بر دیوارها شعار می نویسند. شعار اصلی این راه پیمایی مرگ بر دیکتاتور است. اعتراضات خیابانی دانش آموزان با همدلی گسترده ی رهگذران مواجه می شود.

ویدئوهایی از خیابان های ولی عصر، میدان هروی، تهران پارس، امیر آباد، تجریش در تهران و شهرهای کرج، اصفهان، همدان، سنندج، رفسنجان، خرم آباد دریافت شده که مردم در خیابان ها هستند و اعتراضات ادامه دارد.

کشاورزان اصفهان برای سومین روز متوالی راهپیمایی کرده اند.

در واکنش به این اعتراضات حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، از والدین دانش‌آموزان و دانشجویان خواست از فرزندانشان بخواهند کلاس‌های درس را تعطیل نکنند.

او گفت تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها به نفع دشمنان است؛ از خانواده‌ها می‌خواهم تا از فرزندانشان بخواهند که کلاس‌هایشان را تعطیل نکنند و در تجمعات شرکت نکنند.

در ویدئویی چندین کودک دهه نودی‌ در کوچه‌ها، شعار: «توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه» سر داده‌اند. این کودکان دهه نودی‌ که در یک جامعه آزاد بایستی بدنبال بازی خود باشند، با دیدن اعتراضات مردمی و همه‌گیر شدن آن، نوع بازی خود را تغییر داده و مانند بزرگترهای خود، به تظاهرات روی آورده‌اند.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: