ارسال


موج اعلام حمایت وهمبستگی با کارگران هپکو

اگر در آنطرف منازعه، در آمریکا با گذشت چهار روز از حملات پهبادها به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، رسانه های آمریکایی همچنان با اختصاص بخش مهمی از عنوان های خبری و مطالب خود به پیامدهای این حملات،خبر اعتصاب ده ها هزار نفر از کارگران خودروسازی جنرال موتورز را به حاشیه برده اند، در این طرف منازعه، در ایران هم رسانه های حکومتی با برجسته کردن اخبار و گزارشات مربوط به کشمکش های حکومت با آمریکا، اخبار مربوط یورش به کارگران هپکو در اراک و ادامه اعتراض کارگران در حلقه محاصره نیروهای گارد ویژه را با سکوت برگزار کرده اند. در آمریکا از روز دو شنبه ۲۵ شهریور حدود۵۰ هزار نفر از کارگران جنرال موتورز در بیش از ۳۰ کارخانه در ۹ ایالت آمریکا اعتصاب خود را آغاز کرده اند. کارگران خواهان افزایش دستمزدها، جلوگیری از تبعیض در پرداخت دستمزد بین کارکنان جدید و بازنشسته وهمچنین راه‌اندازی تأسیسات از رده خارج شده و افزایش نرخ اشتغال در این کارخانه هستند. خبر این اعتصاب که بلافاصله بازار سهام آمریکا را با نوسان روبرو کردتحت الشعاع جار و جنجال خبری و تحلیلی در مورد حمله پهبادهاقرار گرفت. در ایران هم روز دوشنبه ۲۵ شهریور ماه کارگران مجتمع صنعتی هپکو اراک یکی از بزرگترین مجتمع های تولید ماشین آلات سنگین در حالی که بعد از موج اخیر اعتراضات خود و پایان ضرب الاجل ده روزه ای که تعیین کرده بودند بار دیگر برای پیگیری خواسته های خود به خیابان آمدند مورد یورش سبعانه نیروهای سرکوبگر رژیم قرار گرفتند.در جریان یورش وحشیانه نیروهای گارد ویژه به کارگران معترض بیش از ده تن زخمی شده و بیش از بیست نفر هم بازداشت شدند. با اینحال کارگران هپکو روز بعد از آن در میان حلقه محاصره نیروهای سرکوبگر رژیم به اعتراضات خود برای آزادی کارگران دستگیر شده و پیگیری خواسته هایشان ادامه دادند. اما در ایران هم اخبار مربوط به موج اخیر اعتراضات کارگران هپکو و حمله وحشیانه به صفوف آنها با سکوت رسانه های حکومتی روبرو شد.

اما اگر اعتراضات حق طلبانه کارگران هپکو با یورش وحشیانه نیروهای سرکوبگر و سکوت تأئیدآمیز رسانه های حکومتی مواجه شد، در جبهه مقابل نبرد، در جبهه جنبش کارگری و حامیان آن بازتاب وسیع اخبار یورش نیروهای سرکوبگر به تجمع کارگران و فیلم و تصاویر کارگرانی که بر اثر حمله مزدوران رژیم اسلامی زخمی شده بودند در شبکه های اجتماعی ، موجی از نفرت و انزجار از رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی را برانگیخت و حمایت و همبستگی گسترده تشکل ها و نهادهای کارگری و انسانهای مبارز و آزادیخواه با کارگران هپکو را در پی داشت. کارگران شیفت شب آذرآب یک روز پس از یورش وحشیانه گارد ویژه حکومت اسلامی به صف کارگران هپکو، در اقدامی شورانگیز به دیدار کارگران هپکو رفتندو و پشتیبانی خود را از خواستها و مبارزات آنها ابراز کردند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه و سندیکای کارگران شرکت واحدطی دو اطلاعیه جداگانه حمله پلیس ضدشورش به کارگران هپکو را شدیدا محکوم کردند و خواستار آزادی بی قید وشرط تمامی بازداشت شدگان شدند.در اطلاعیه سندیکای کارگران نیشکر هفت تپهتأکید شده که: "نظام سرمایه داری به دلیل ناتوانی در جوابگویی به خواست و‌ مطالبه کارگران با اتکا به ضرب و شتم، سرکوب، تهدید، زندان و احکام نجومی، می خواهد جلو خشم کارگران حق طلب را بگیرد، اما تاریخ تاکنونی نشان داده است که سرکوب جنبش کارگری،تجربه ی شکست خورده ای است."گروه اتحاد بازنشستگان نیز با انتشار اطلاعیه ای ضمن محکوم نمودن حمله به کارگران هپکو و حمایت از خواسته های مسلم آنان خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط کارگران بازداشتی شده است.؛در این اطلاعیه آمده است:مده است"در حالی که روزهای متوالی خیابان های اراک زیر پای کارگران معترض به لرزه درآمده است، کوچکترین اعتنایی به وضعیت فلاکتبار معیشت کارگران و وضعیت نابسامان شرکت صورت نگرفته، اما به فوریت، نیروی گارد ویژه علیه کارگر بی حقوق جهت قلع و قمع و برای خفه کردن صدای فریاد دادخواهی اش وارد عمل می گردد!". انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ضمن اعتراض شدید به سرکوب و بازداشت کارگران هپکو، و تأکید بر خواست آزادی فوری و بی قید و شرط بازداشت‌شدگان یادآور شده که کارگران هپکو سال گذشته در اقدامی کم نظیر از کارگران هفت تپه و فولاد اهواز حمایت کردند و همیشه فریاد کل طبقه کارگر و اکثریت انسانهایی که از فقر، گرانی و بیکاری در رنج هستند را بلند کرده اند. این انجمن صنفی ابراز امیدواری کرده که کارگران هپکو مورد حمایت سراسری قرار گیرند.سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران نیز ضمن ابراز انزجار از دزدی و اختلاس و فساد نهادینه شده در دستگاه حاکم از خواسته ها و مبارزات کارگران هپکو حمایت کرده و خواهان آزادی همه کارگران بازداشتی و زندانی شده است.

این موج همبستگی باید ادامه یابد.باید تلاش کرد که تجربه جنبش همبستگی و حمایت از مبارزات و خواسته های کارگران فولاد اهواز و هفت تپه در مورد کارگران هپکو هم تکرار گردد.در پاییز سال گذشته در مدت زمانی که اعتصاب و اعتراضات خیابانی کارگران هفت تپه و فولاد اهواز در جریان بود بخش هایی از کارگران ایران و فعالین جنبش کارگری در مراکز مختلف تولیدی و خدماتی در تجمع های خود در محیط کار و یا با صدور بیانیه های حمایتی همبستگی خود را با کارگران این دو مجتمع صنعتی اعلام داشتند. همچنین معلمان مبارز و استادان دانشگاه، نویسندگان، دانشجویان و دانش آموزان، زندانیان سیاسی، وکلا و حقوق دانان شریف و آزاده و انسانهای مبارز و آزادیخواه در برخی از شهرهای ایران از مبارزات حق طلبانه کارگران هفت تپه و فولاد اهواز پشتیبانی کرده و تهدید و بازداشت فعالین و نمایندگان کارگران را محکوم کردند. باید تلاش کرد که موج حمایت از کارگران هپکو به دیگر محیط های تولیدو مراکز خدماتی راه یابد.

پنجشنبه - ۲۸ شهریور - ۱۳۹۸ , 19 - 09 - 2019




ما را دنبال کنید

تویتر Find us on youtube Follow us on google+ Follow us on facebook CPIran_mailing address
Result