ارسال


جنبش دانشجویی راه پیشروی خود را بازیافته است

روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه، تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در مقابل پردیس هنرهای زیبا که به فراخوان تشکل های مستقل دانشجویی و در اعتراض به حجاب اجباری، برگزار شده بود مورد تهاجم نیروهای بسیجی و لباس شخصی ها قرار گرفت. دانشجویان در حالی که شعارهای "آزادی انتخاب حق مسلم ماست"، "نان، کار، آزادی، حجاب اختیاری"، "دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد"، "آزادی اندیشه، با ریش و پشم نمیشه" و "مرگ بر دیکتاتور" سر می دادند، در برابر حمله بسیجی ها و مأموران امنیتی رژیم ایستادگی کردند. گزارش شاهدان عینی و تصاویر و ویدئو های منتشر شده در شبکه های اجتماعی حاکی از برخوردهای خشونت آمیز و درگیری و ضرب و شتم دانشجویان از سوی بسیجی ها، لباس شخصی ها و مامورین امنیتی است. به رغم تهاجم نیروهای امنیتی رژیم و زد و خوردهایی که روی داد دانشجویان موفق به حضور در سالن آمفی تئاتر دانشگاه شده و در آنجا نیز با دفع یورش مجدد بسیجی ها و لباس شخصی ها آنها را از سالن بیرون کرده و دسته جمعی به سرود خوانی و دادن شعار پرداختند. دانشجویان دانشگاه تهران در پایان تجمع بیانیه ای علیه گشت ارشاد دانشگاهی و حجاب اجباری قرائت کردند و طی آن بار دیگر اعلام کردند که "اجبار و تحمیل نوع خاصی از پوشش به دانشجویان، شکل واضحی از تعرض آشکار به حریم خصوصی دانشجویان، نقض مستقیم حقوق انسانی آنان و ستم عریان علیه زنان است و مورد اعتراض جمع‌ها و محافل دانشجویی است". دانشجویان در این بیانیه تأکید کردند که "اندک آزادی‌ای که دانشجویان این دانشگاه در امر پوشش خود داشته‌اند، نه مبنی بر لطف مدیران و مسئولان، که نتیجه و دست‌رنج مقاومت و پافشاری همیشگی دانشجویان بر حقوق بدیهی خود بوده است. دانشجویان این حق را برای خود قائل هستند که به مقابله با این‌گونه رفتارها پرداخته و از حقوق اساسی و اولیه‌ی خود دفاع کنند و اجازه ندهند کسی بیش از این به آن‌ها و دانشگاه‌شان هتک حرمت کند."

دانشجویان دانشگاه‌ تهران با برپائی تجمع اعتراضی در محوطه دانشگاه نه تنها با تشدید محدودیت‌های مربوط به حجاب اجباری و حضور واحدهای "گشت ارشاد" به مقابله برخاستند و گوشه ای دیگر از ظرفیت های واقعی این جنبش را به نمایش گذاشتند، بلکه در همانحال با پافشاری بر حق آزادی پوشش گامی به جلو درراستای تحکیم پیوند با جنبش اجتماعی زنان برداشتند. در شرایطی که بخش بزرگی از بدنه و پایگاه جنبش دانشجویی را دختران و زنان تشکیل می دهند طبیعتا مسایل جنبش زنان و مقابله با حجاب اسلامی به عنوان نماد آپارتاید جنسیتی از اهمیت بسیار بالایی برای جنبش دانشجویی برخوردار می باشد. لازم است پتانسیل بالای جنبش دانشجویی که حضور جمع کثیری از دختران و زنان در دانشگاه و در تحصیلات عالی آن را ایجاد کرده است، در خدمت تعمیق و تقویت این جنبش قرار گیرد. حضور پرشمار زنان در دانشگاهها به عنوان یکی از پیش زمینه های تقویت جنبش رهائی زنان و تغییر بافت جنبش دانشجویی این امکان را فراهم آورده است که فعالین و پیشروان جنبش دانشجویی بخشی از نیروی خود را به مسائل جنبش زنان و به امر به میدان آوردن زنان کارگر و زحمتکش اختصاص دهند.

حضور فعال دانشجویان در تجمع هایی که به مناسبت گرامیداشت روز کارگر برپا شدند و برپائی تجمع اعتراضی علیه حجاب اجباری و حضور واحدهای "گشت ارشاد" در دانشگاه ادامه منطقی تلاش های جنبش دانشجویی برای پیوند با جنبش کارگری و دیگر جنبش های پیشرو اجتماعی است. تجمع های دانشجویی چند ماه پیش همزمان با اعتصابات و اعتراضات شکوهمند کارگران هفت تپه و فولاد اهواز در دانشگاههای تهران، بابل، اهواز، و مازندران و چندین دانشگاه دیگر در دفاع از خواسته ها و مطالبات کارگران و معلمان نشانگر این واقعیت بود که جنبش دانشجویی راه پیشروی خود را باز یافته است. سر دادن شعارهای "نان- کار- آزادی، اداره شورایی"، "فرزند کارگرانیم کنارشان می‌مانیم"، "کارگر زندانی آزاد باید گردد"، "هفت‌تپه خوزستان، الگوی زحمتکشان"، "دانشجو، کارگر، معلم، اتحاد اتحاد"، "دانشجو آگاه است با کارگرهمراه است"، "نه تهدید نه زندان دیگر اثر ندارد"، "دانشگاه پول گردان تضعیف زحمتکشان"، به روشنی چشم انداز گرایش رادیکال و سوسیالیستی در جنبش دانشجویی را بازتاب می دهد. این واقعیات نشان می دهد که فضای حاکم بر دانشگاه ها و صف بندی سیاسی موجود در جنبش دانشجویی تا چه اندازه از فضای عمومی حاکم بر جامعه تأثیر می پذیرد.

اگر فعالین و پیشروان جنبش دانشجویی با حضور آگاهانه خود در خیزش سراسری دی ماه سال ۹۶ و با توده ای کردن شعار "اصلاح طلب، اصول گرا دیگر تمامه ماجرا" آن را به نماد عبور از اصلاح طلبان حکومتی تبدیل کردند، اکنون در میدان عمل دوره نوینی در جنبش دانشجویی را تجربه می کنند، دوره ای که صف بندی درون جنبش دانشجویی تغییر کرده است، شعارها و راهکارهای تشکل ها و نهادهای وابسته به اصلاح طلبان حکومتی رنگ باخته و قدرت بسیج خود را از دست داده اند. با گسست بخش های هر چه وسیع تری از دانشجویان از اصلاح طلبان حکومتی، زمینه مناسب تری برای رشد گرایش رادیکال و سوسیالیستی در جنبش دانشجویی فراهم آمده است.

پنجشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۳۹۸ , 16 - 05 - 2019




ما را دنبال کنید

تویتر Find us on youtube Follow us on google+ Follow us on facebook CPIran_mailing address
Result