ارسال


بحران ملخ به دنبال بحران سیل، تشدید مصیبت مردم ایران

در شرایطی که هنوز شهرها و روستاهای زیادی در مناطق جنوبی ایران بر اثر سیل زیر آب قرار دارند و مردم بی خانمان این مناطق با مشکلات و معضلات این بلای خانمان برانداز دست و پنجه نرم می کنند، اینک آفت ملخ نیز برای آنان از راه رسیده است. در روزهای اخیر موج وسیعی از ملخ های دریایی یا (صحرایی) که خطرناک ترین نوع ملخ می باشند، از سَمت عربستان سعودی با گذشتن از فضای خلیج، به مناطق جنوبی ایران وارد شده و به استانهای خوزستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان رسیده است. هجوم چنین موج عظیمی از ملخ به ایران یک بار دیگر در سال ۱۳۴۰ شمسی روی داد که طی آن به دو میلیون و پانصد هزار هکتار زمین زراعتی آسیب وارد آمد.

خبر گزاری ایلنا از قول معین نَمینی"مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات جمهوری اسلامی"گزارش داد که از اول فروردین تا کنون حدود ۳۰ توده بزرگ از ملخ های دریایی وارد مناطق جنوبی ایران شده است و در این مدت۳۰ نقطه از استان هرمزگان را مورد حمله قرار داده است. از آنجا که این نوع از ملخ ها سریعأ تکثیر می شوند و رشد می یابند، از چنان قدرتی برخوردارند که در مدت کوتاهی بر سر راه خود همه گیاهان را از بین ببرند و مزرعه یا باغی را به طور کامل نابود کنند. از این نظر این یک خطر بسیار جدی برای مردم منطقه و کل محیط زیست به حساب می‌آید. روز پنج شنبه ۲۹ فروردین سازمان حفظ نباتات جمهوری اسلامی هشدار داد در صورت تأمین نشدن اعتبار لازم برای مبارزه با ملخ های صحرایی تا دو هفته آینده، کار از کار خواهد گذشت و هجوم این آفت در کنار سیل تبدیل به بحران تازه‌ای برای جمهوری اسلامی خواهد شد. این سازمان پیش‌بینی کرده چنانچه تا تیر ماه سال جاری بودجه کافی برای مهار آن اختصاص داده نشود، گسترش ملخ ها به سراسر ایران سرایت کرده و۱۲۵ هزار میلیارد تومان به محصولات کشاورزی آسیب خواهد رساند. معین نَمینی مدیر این سازمان همچنین اعتراف نمود که: "در بهمن ماه سال گذشته بودجه مورد نیاز برای مهار ملخ ها را ۱۲ میلیارد تومان برآورد کرده و به دولت ارائه داداه است. اما علیرغم مکاتبات وزیر جهاد کشاورزی با وزیر کشور و سازمان مدیریت بحران، تا کنون این درخواست بی پاسخ مانده و اعتبار این بودجه از سوی دولت تصویب نشده است. او اعلام نمود چنانچه تا دو هفته دیگر این بودجه به دست ما در آن مناطق نرسد، نتایج منفیی سنگینی برای تولیدات کشاورزی دربر خواهد داشت."

از سوی دیگرفائو(FAO) سازمان خوار وبار جهانی نیز دو هفته قبل اعلام نموده بود که ملخ های صحرایی در دو طرف دریای سرخ در حال تکثیر و هجوم گسترده به کشورهای غرب آسیا و شرق آفریقا هستند و در این رابطه وضعیت هشدار برای ایران را از زرد به نارنجی ارتقا داد. این امر به معنای افزایش احتمال بروز خسارات فراوان به باغها و محصولات کشاورزی می باشد. این هشدار"فائو"از آن جهت قابل توجه می‌باشد که بنا به برآورد کارشناسان زیست محیطی حملات ملخ های دریایی تا پنج سال دیگر نیز در ایران ادامه خواهد داشت. خطرات ناشی از بی توجهی رژیم به رسیدگی کارشناسانه به آن و عدم اختصاص بودجه لازم برای مبارزه با هجوم ملخ ها، در رسانه‌های داخلی نیز انتشار یافته که در آن به خطر بروز قحطی در ایران اشاره دارد.

بدون شک تبعات ناشی از هجوم ملخ ها بسیار فراتر از زیان رساندن به مزارع و باغها است. تخریب مرتع ها، تلف شدن حیوانات و پرندگان، از بین رفتن مواد خوراکی و لبنیاتی، پخش و انتقال انواع میکروب و ویروس بیماریها و مشکلات بهداشتی، آسیب به محیط زیست و گردشگری بخشی از این تبعات خواهند بود. اما با این نظام فاسد و دزد آنچنان که تا کنون متحمل هزینه‌های لازم برای مقابله و جبران خسارت های ناشی از سیل و زلزله و سایر حوادث طبیعی نشده است، امیدی نمی‌رود برای رویارویی با آفت ملخ هم متحمل بشود. برای جمهوری اسلامی بسیار ممکن است که با صرف هزینه‌های لازم از محل بخشی از ثروت و سامان مردم که به جیب خود زده اند، صدمات ناشی از بروز بلایای طبیعی را کاهش دهد. دم و دستگاه مافیای سپاه پاسداران و دستگاه عریض و طویل فاسد روحانیت به راحتی می‌توانند این هزینه‌ها را تأمین نمایند. تنها با فروش سهم کوچکی از نهادهای قدرتمند مالی وا بسته به بیت رهبری از قبیل بنیاد مستضعفان، بنیاد ۱۵ خرداد، ستاد اجرایی فرمان امام، آستان قدس، بنیاد شهید و صدها نهاد دزدی و فساد دیگر هم به آسانی قدرت برآورد نیازها و هزینه‌های لازم برای مقابله باسیل و زلزله و ملخ را تأمین کنند. جمهوری اسلامی تنها با کاهش بخشی از کمکهای بی‌دریغ مالی به حزب اله و حماس و دیگر جریانات ارتجاعی به راحتی می‌تواند بودجه لازم برای مقابله با بلایای طبیعی را تآمین نماید.

کل ثروت و سامان این مؤسسات سرمایه دارانه اسلامی، مربوط به توده های مردم کارگر و زحمتکش ایران است. هزینه‌های نجومیی که رژیم صرف حفظ حاکمیت نکبت بارش می کند، از دم و دستگاه سرکوب امنیتی و نظامی تا دزدیهای کلان مسئولان و وابستگان به حاکمیت اسلامی مال توده های مردم ایران می‌باشد که توسط رژیم دزدیده و غصب شده است. توده های مردم ایران نباید چشم به راه صرف هزینه ای از جانب رژیم برای تأمین و مقابله بلایای طبیعی و یک زندگی شایسته شأن انسان تحت حاکمیت اسلامی باشند. بلایای طبیعی کاخ آنان را تهدید نمی کند. مردم ایران راهی جز تلاش برای خلاصی از دست این رژیم ندارند. ما راهی جز مبارزه متشکل و همبسته برای سرنگونی جمهوری اسلامی پیش رو نداریم.

شنبه - ۳۱ فروردین - ۱۳۹۸ , 20 - 04 - 2019




ما را دنبال کنید

تویتر Find us on youtube Follow us on google+ Follow us on facebook CPIran_mailing address
Result