ارسال


مواد مخدر تنها کالایی که قیمتش افزایش نیافت

در شرایطی که قیمت مواد غذایی و کالاهای مورد نیاز مردم درایران بر اثر تشدید بحران اقتصادی و سقوط ارزش ریال روز به روز افزایش می یابد، قیمت مواد مخدر افزایش چندانی نیافته است. روز چهارشنبه رئیس کارگروه کاهش تقاضای کمیته به اصطلاح ''مستقل مبارزه با مواد مخدر مجلس تشخیص مصلحت نظام'' اعلام کرد که با وجود نوسانات ارزی، قیمت مواد مخدر افزایش چندانی نیافته است. برای نمونه بهای تریاک فقط درصد اندکی رشد داشته است.این در حالی است که حتی رسانه ها دولتی هم از افزایش سرسام آور قیمت سایر مواد مورد نیاز زندگی مردم در یکی دو ماه اخیر خبر می دهند. تا جائی که ''ایلنا'' خبرگزاری کار ایران، از افزایش قیمتها به عنوان رگبار مصیبت برای مزدبگیران نام می برد ومنابع خبری رژیم از افزایش ۱۴۰ درصدی هزینه مسکن مردم خبر داده اند.در همین مدت قیمت گوشت قرمز که البته به سفره کارگران و مردم کم درآمد نمی آید، ۸۰ درصد و قیمت مرغ ۵۰ درصد و لبنیات ۳۲ درصد و هزینه رفت و آمد ۵۳ درصد افزایش داشته است.

گرچه کمیته به اصطلاح ''مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام'' مزورانه دلایل گمراه کننده ای برای عدم افزایش استثنایی قیمت مواد مخدر ارائه می دهد، اما کیست که نداند قاچاق پر درآمد مواد مخدر درایران در انحصار مافیای سپاه پاسداران و مسئولان جمهوری اسلامی است؟ آنها هستند که کنترل مرزها و بنادر و فرودگاه های کشور را دراختیار دارند. آنها هستند که امر واردات و صادرات، توزیع داخلی و تنظیم قیمت مواد مخدر را برعهده دارند و تا کنوناز این طریق میلیاردها دلار پول به جیب زده اند و کسی هم نه میتواند آنها را مورد بازخواست و حساب رسی قرار دهد. در رابطه با حجم مبادلات مواد مخدر، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعتراف می کند که ۳۰ درصد کل این کالا به مقصد اروپای شرقی و بالکان از ایران می گذرد. دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل چهار سال پیش در گزارش جامعی فاش ساخت که ۷۴ درصد کشفیات تریاک و ۲۵ درصد کشفیات هروئین جهان در ایران صورت می گیرد. به این ترتیب، آیا امکان دارد دولت و نیروهای سرکوبگر رژیم از چنین ترانزیت و کشفیات عظیم مواد مخدر که سالها است در ایران در جریان می باشد بی اطلاع باشند؟ بنا به آمار نهادهای مستقل فعال در امر مبارزه با مواد مخدر، اینک حدود ۸میلیون و دویست هزار نفر یعنی بیش از ده درصد مردم ایران معتاد هستند و خانواده هایشان به خاک سیاه نشانده شده اند.بدون شک رژیم جمهوری اسلامی عامل گسترش اعتیاد و پدید آوردن این فاجعه انسانی در ایران است. قاچاق مواد مخدر یکی از کانالهای دستیابی مسئولان،فرماندهان سپاه، آقازاده ها و مقامات بالای رژیم به ثروتهای کلان است که بنا به گفته رئیس سابق بانک مرکزی رژیم، موجودی حساب پنج هزار آقازاده بیش از ذخایر ارزی ایران درخارج کشور است.

یکی از ترفندهای رژیم برای منحرف ساختن افکار عمومی از این تبهکاری و جنایات باند مافیای قدرت در ایران این است که هرازگاهی طی مراسمی به نمایش کشف و سوزاندن مواد مخدر اقدام می نماید. جمهوری اسلامی تا کنون برای پوشاندن چهره واقعی مهره های اصلی قاچاق مواد مخدر که همانا مسئولان و سرمایه داران رانت خوار حلقه نظام اسلامی و دور و برآنها هستند، هزاران انسان معتاد و یا خرده فروشانی را که خود و خانواده های شان به دام مافیای قاچاق مواد مخدر افتاده و قربانی هستند را به عنوان قاچاقچی مواد مخدر اعدام کرده است. اما رو شدن دست جمهوری اسلامی و فشار افکار عمومی در داخل و خارج کشور، رژیم را وادار کرد تا چند ماه قبل طرح تخفیف مجازات اعدام مجرمان مواد مخدر را پس از سالها جنایت و قتل، تحت این عنوان که ''اعدامها در کاهش جرائم مواد مخدر تأثیری نداشته است''،به تصویب برسانند.البته که عمل ضد انسانی اعدام مبتلایان به مواد مخدر و دست فروشان دست چندم، در سه دهه اخیر نتوانستهدر کاهش گسترش مواد مخدر مؤثر باشد.با وجود اعدام بیشمار انسانها به بهانه اعتیاد توسط رژیم، تعدادمبتلایان به مواد مخدر به ویژه در میان زنان افزایش یافته و میانگین سن آنها نیز کاهش یافته است. تاکنون جمهوری اسلامی با هدف ممانعت از پیوستن جوانان به اعتراضات علیه رژیم برای تحقق مطالبات خودشان نیز،از سیاست توزیع و گسترش دادن مواد مخدر در میان جوانان استفاده کرده است. اعتیاد بعنوان یکی از مصائب اجتماعی نظام سرمایه داری ریشه در نا امنی شغلی، نا روشن بودن سرنوشت آینده، فشار شدید کار، بیکاری، فقر و تحقیردارد.

نباید انتظار داشت که جمهوری اسلامی به عنوان یک رژیم حامی و خدمت گزار سرمایه اقداماتی در جهت ریشه کردن این معضل اساسی در جامعه انجام دهد و علیه گسترش مواد مخدر قدمهایی بردارد. در چنین شرایطی لازم است فعالان سیاسی و مدنی جنبشهای اجتماعی و توده های مردم زحمتکش و ستمدیده ایران بیشترین نقش را در مبارزه با این مصیبت اجتماعی برعهده گیرند. باید به یاد داشت که مبارزه با اعتیاد راه حل فردی ندارد و برای مقابله با آن باید به شیوه جمعی و سازمان یافته اقدام به تشکیل ستادها و مراکز مبارزه با مواد مخدر نمود. افشای سیاست ها و شگردهای رژیم اسلامی در رابطه با اعتیاد یکی از ضروریات دائمی رویاوویی با رژیم در این زمینه است.

2018-08-27| ۱۳۹۷-۰۶-۰۵




ما را دنبال کنید

تویتر Find us on youtube Follow us on google+ Follow us on facebook CPIran_mailing address
Result