ارسال


در حمایت از مردم آزاده و حق طلب عفرین از هیچ تلاشی دریغ نکنیم

بنا به گزارش ها، به دنبال حملات هوایی فشرده و بمباران عفرین توسط جنگنده های ترکیه در روز شنبه ۲۰ ژانویه، ارتش این کشور حملات زمینی خود را آغاز کرده است. بنا به گفته سخنگوی "یگانهای مدافع خلق"، بر اثر بمباران های ممتد روز شنبه، حداقل ۹ نفر جان خود را از دست داده و ده ها نفر زخمی شده اند که بیشتر آنان غیرنظامی هستند. مقامات دولت فاشیست ترکیه هدف این تجاوز آشکار را خارج کردن شهر عفرین از کنترل سیستم خودمدیریتی کانتون ها و یگانهای مدافع خلق اعلام کرده اند.

در حالیکه حریم هوایی این منطقه زیر نفوذ نیروی هوایی روسیه قرار دارد و حتی نیروی هوایی آمریکا در این منطقه در هماهنگی با روسیه وارد عمل می شود و از طرف دیگر چند واحد از سربازان روسی در عفرین مستقر هستند، و نیروهای آمریکا نیز در منطقه حضور دارند، تهاجم نظامی دولت ترکیه نمیتواند بدون موافقت روسیه و تأیید تلویحی آمریکا انجام گرفته باشد. آمریکا که برای مقابله با گسترش نفوذ روسیه و رژیم اسلامی ایران احداث پایگاههای نظامی در کردستان سوریه را در دستور کار دارد، تلاش میکند از مناسباتش بانیروهای سیاسی کردستان سوریه برای پیشبرد اهداف استراتژیک خود استفاده کند.

تهاجم نظامی دولت ترکیه و نیروهای ارتجاعی وابسته به آن به عفرین و کشتار مردم این منطقه بار دیگر نشان میدهد که دولت ترکیه برای عبور از بحران هایی که با آنها دست بگریبان است همچنان به جنگ افروزی و بحران آفرینی در بیرون مرزها و تشدید فضای سرکوب در داخل ترکیه کمر بسته است. در واقع بعد از آنکه روند رشد اقتصادی در ترکیه که از آن به عنوان ستاره اقبال حزب عدالت و توسعه یاد می شد رو به افول گذاشت و ناکامی های سیاسی دولت ترکیه در سطح منطقه بر همگان آشکار شد، اردوغان باشکست در انتخابات ژوئن۲۰۱۵ و با پیروزی حزب دمکراتیک خلق ها یکی از حادترین بحران های سیاسی دوران حاکمیت خود را تجربه کرد. آک پارتی بعد از آنکه با انتخابات زودرس نوامبر ۲۰۱۵ نتوانست این شکست را جبران نماید تلاش کرد تا با تداوم سیاست میلیتاریستی علیه مردم کردستان ترکیه و انجام عملیاتهای نظامی در بیرون از مرزها، این بحران را از سر بگذراند. در اصل تداوم جنگ و میلیتاریسم علیه مردم کردستان، تشدید سرکوب و تعرض به آزادی های دمکراتیک در ابعاد سراسری، جنگ فرهنگی برای اسلامی کردن بیشتر قوانین مدنی، چرخش سیاست از تمرکز بر تغییر رژیم سوریه به سوی باصطلاع مبارزه علیه تروریسم، معامله با اروپا بر سر بحران پناهندگی و گسترش عملیاتهای نظامی علیه جنبش حق طلبانه مردم کردستان سوریه، راه حل اردوغان برای برون رفت از این بحران ها بوده است. اردوغان در چنین شرایطی فرصتی را که کودتای نافرجام یک سال و نیم پیش برایش پیش آورد مغتنم شمرد تا با تغییر قانون اساسی قدرت را هر بیشتر در دستان خود متمرکز نماید، ائتلاف های درون حکومت را به نفع خودش بازسازی کند و سنگرهای باقیمانده‌ی مخالفت در رسانه‌ ها، دستگاه اداری، مراکز آکادمیک و جنبش حق طلبانه کردستان را مورد حمله قرار دهد. دولت آک پارتی اکنون در شرایطی که دریافته است جان گرفتن دوباره دولت بشاراسد در سوریه به معنای تسلط دوباره آن بر مناطق کردستان و اشغال این منطقه نیست و کردستان سوریه به دوره قبل از ۲۰۱۱ بر نمیگردد، خود رأسا وارد عمل شده است.

روشن است در شرایطی که مردم سوریه هنوز از جهنم جنگ داخلی که رژیم جنایتکار حاکم و دولت ها و نیروهای ارتجاعی مانند روسیه، جمهوری اسلامی، حزب الله، آمریکا، عربستان و متحدینش و داعش و غیره از برپاکنندگان آن بوده اند رها نشده اند، تهاجم نظامی دولت ترکیه به عفرین و برافروختن آتش جنگ و خونریزی تازه در کردستان سوریه اوضاع فاجعه بار کنونی را پیچیده تر میکند. به رغم اینها تردیدی نیست که مردم ستمدیده کانتون عفرین و کردستان سوریه با اتکا به هوشیاری سیاسی و تجاربی که اندوخته اند و برای دفاع از دستاورهای باارزشی که دارند و به دور از هرگونه توهمی به سیاستهای آمریکا در منطقه، عفرین را به یکپارچه مقاومت و از خود گذشتگی در برابر تهاجم فاشیستی دولت ترکیه تبدیل خواهندکرد. در این شرایط حمایت و پشتیبانی مردم مبارز و آزادیخواه در ترکیه و سوریه و کل منطقه و انسانهای ترقی خواه در سراسر جهان موجب خواهد شد که عفرین نیز مانند کوبانی از این آزمون تاریخی سربلند بیرون آید. اگر دولت آمریکا و قدرتهای اروپایی در برابر تهاجم آشکار دولت ترکیه به عفرین و کشتار مردم این منطقه دست روی دست گذاشته اند، تا بلکه این عضو ناتو و متحد استراتژیک آنان از راه جنگ افروزی از سرگردانی و گرداب بحران نجات یابد، برای بشریت آزادیخواه و برابری طلب در کشورهای منطقه و سراسر جهان بسیار حیاتی است که عفرین را در برابر تهاجم میلیتاریستی دولت آک پارتی تنها نگذارند و در حمایت از مقاومت مردم عفرین در برابر این تهاجم نظامی از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

2018-01-23| ۱۳۹۶-۱۱-۰۳




ما را دنبال کنید

تویتر Find us on youtube Follow us on google+ Follow us on facebook CPIran_mailing address
Result