به یاد لنین؛ یکی از سازماندهندگان انقلاب کارگری اکتبر،رهبر بزرگ طبقه کارگر

اردشیر نصراله بیگی

نود وچهار سال پیش در روز 21 ژانویه 1924 – لنین رهبر بزرگ طبقه کارگر برای همیشه چشم از جهان فرو بست. رفیق لنین 54 سال زندگی کرد و از اوان جوانی مبارز راه رهایی کارگران و همه توده های محروم و دشمن آشتی ناپذیر نظام سرمایه داری و هر گونه نابرابری و ستم بود.

طبقه کارگر روسیه در اواخر قرن نوزدهم پا به میدان مبارزه طبقاتی گذاشت. ولادیمیر ایلیچ لنین همچون راهبر پیشرو و انقلابی این طبقه، روشن ساخت که جامعه روسیه جامعه ای سرمایه داری است و رهبر انقلاب طبقه کارگر است؛ و در مقابل آنانی که طبقه کارگر را تنها به دست زدن به مبارزات صنفی و اقتصادی فرا میخواندند، ایستاد و اعلام کرد که رهایی جامعه و همه محرومان تنها از طریق بدست گیری قدرت و سرنگونی نظام سرمایه داری توسط طبقه کارگر متحقق میشود. او در محافل پیشروان کارگری فعال بود؛ نه زندان و نه تبعیدهای رژیم تزاری هیچگاه این پیوند زنده لنین را با رهبران جنبش کارگری سست نکرد، او در ایجاد حزب پیشرو کارگران روسیه بر پایه مارکسیسم نقش رهبری کننده را بعهده داشت و سازمان داد . حزبی که با متحد کردن زبده ترین رهبران جنبش کارگری توانست در شرایط های گوناگون و تا به پیروزی رساندن انقلاب کارگری 1917 روسیه گام به گام انقلاب روسیه را هدایت کرده به پیش ببرد.

به هنگامیکه جنگ جهانی اول شروع شد، لنین تمامی کارگران جهان را فراخواند که استقلال خود را حفظ کنند و به میدان جنگ سرمایه داران کشیده نشوند. همه کارگران جهان باید متحد گردند و نظام سرمایه داری جهانی را سرنگون سازند. او در برابر سازشکارانی که کارگران را به طرفداری از بورژوازی خودی فراخوان میدادند با بانگ رسا اعلام کرد که در عصر امپریالیزم تنها وظیفه طبقه انقلابی، سرنگونی نظام سرمایه داری و برقراری حکومت کارگری و سوسیالیزم است. در سال 1917 در پی سرنگونی رژیم تزاری و در حالیکه بورژوازی تازه به قدرت رسیده دست به کار خفه کردن انقلاب بود، لنین، کارگران و توده های زحمتکش روسیه را برای تداوم انقلاب و بدست گیری قدرت فراخوان داد و با طرح اینکه مسئله اساسی هر انقلاب کسب قدرت سیاسی است، کارگران را برای تداوم انقلاب و در هم شکستن قدرت دولتی سرمایه داران سوق میداد.

لنین بعد از انقلاب اکتبر 1917 نیز کارگران را برای مستحکم کردن پایه های حکومت کارگری رهبری کرد و با پایه گذاری انترناسیونال سوم با همکاری پیشروان کمونیست و جنبش کارگری در کشورهای دیگر نیز کوشید تا راه انقلاب سوسیالیستی جهانی را هموار سازد.

یاد لنین در مبارزه کارگران و توده های آگاه زنده است. یاد لنین بعنوان آموزگار و رهبر انقلابی کارگران همواره زنده خواهد بود. یاد او در دل همه آنانی که هیچگاه مبارزه در راه خواستهای طبقه کارگر را فراموش نمی کنند و تا سرنگونی نظام سرمایه داری و برقراری حکومت کارگری و سوسیالیزم از پای نمی نشینند؛ و در دل هر مبارز راه طبقه کارگر و هر کارگر کمونیست همواره زنده و گرامی است.

***

تا روزیکه ستم و استثمار بماند، نام لنین و اهدافش و جنبش کارگری نمی میرد و زنده خواهد ماند.

مبارزه طبقاتی، مرگ سرمایه همچون آفتاب روشن، همچون آب روان حقیقتی است که هرگز حاشا نمی شود.




ما را دنبال کنید

تویتر Find us on youtube Follow us on google+ Follow us on facebook CPIran_mailing address
Result